Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör våra produkter och tjänster. Frågorna är indelade i kategorier för att du enklare ska hitta svar på din fråga. Självfallet är du alltid välkommen att ringa oss på 08-684 195 95 eller maila sales@sibon.se

VANLIGASTE FRÅGORNA
Hur beställer jag?
Hur lång är leveranstiden?
Erbjuder ni expressleverans?
I vilket format vill ni ha min logotype?
Vad menas med EPS-fil?
Hur ska jag skicka logotypen som ska tryckas på produkterna?
Finns det någon minimumbeställning?
Vad menas med klichékostnad?
Tillkommer moms på priserna?


FRÅGOR OM LOGOTYPE OCH TRYCK
Vad menas med EPS-fil?
Kan jag själv omvandla min logotype till EPS-format?
Hur kontrollerar jag att min fil är i rätt format?
Jag kan inte öppna EPS-filen på min dator. Är det något fel på den?
Vad menas med PMS/Pantone-färg?
Vad menas med CMYK/4-färgstryck?
Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?
Kan jag få se ett provtryck innan produktionen startar?

FRÅGOR OM PRIS OCH BETALNING
Hur gör jag om jag vill ha pris på en större upplaga än vad som anges på hemsidan?
Erbjuder ni kredit?
Hur fungerar Lägsta Pris Garantin?
Erbjuder Sibon Production rabatt till återförsäljare?

FRÅGOR OM LEVERANS OCH FRAKTKOSTNAD
Kan jag hämta min beställning hos Sibon Production i Stockholm?
Kan jag dela upp leveransen på fler olika leveransadresser?
Kan ni leverera varor till utlandet?
Erbjuder ni returrätt?

ÖVRIGA FRÅGOR
Kan jag få se ett prov på produkten innan jag beställer?
Kan jag beställa produkter utan tryck/blanka produkter?
Har ni en utställning eller showroom som jag kan besöka och titta på era produkter?

Hur beställer jag?

Du mailar din beställning via Kontakta oss eller till  sales@sibon.se

Det vi behöver veta är vilken produkt ni vill ha, kvantitet samt produktfärg (uppge gärna Pantone/PMS koden om ni vill ha en specifik färg). Utöver detta behöver vi information om er fakturaadress samt önskad leveransadress. Vi behöver även er logotype samt eventuell text etc. som ska tryckas på produkterna. För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen/texten i EPS-format, skapad i Adobe Illustrator,  FreeHand eller Corel Draw sparad som en vektoriserad eps-fil. Det går även bra att skicka i formaten AI & PDF (vektoriserad). Vi återkommer därefter med en bekräftelse via mail på att vi har mottagit er beställning. Du får alltid ett korrektur som visar hur ert tryck kommer att se ut på produkterna innan vi startar produktionen. När du har kontrollerat och godkänt korrekturet startar vi produktionen.

Hur lång är leveranstiden?
Normal leveranstid är ca 4-6 veckor, men det varierar för olika produker. För alla produkter på hemsidan finns leveranstiden angiven i anslutning till produkten. Normalt står detta under prisuppgiften.

Erbjuder ni expressleverans?
Ja, vi har ett urval av produkter som vi kan leverera extra snabbt om du har ont om tid. Kontakta oss för detaljer.

I vilket format vill ni ha min logotype?
För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen i EPS-format, skapad i Adobe Illustratorn, FreeHand, Corel Draw  sparad som en vektoriserad eps-fil. Det går också bra att skicka logotypen i AI eller PDF (vektoriserad). Om du är osäker är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi er att kontrollera filerna.

Hur ska jag skicka logotypen som ska tryckas på produkterna?
Det enklaste sättet att skicka logotypen till oss är via e-mail tillsammans med er beställning. Skicka din beställning till  sales@sibon.se Filer mindre än 10 mb kan skickas via e-post. De filer som överskrider denna gräns skickas via WeTransfer.

Finns det någon minimumbeställning?
Ja, för respektive produkt finns en minsta beställningsvolym som måste uppfyllas. Gränsen varierar för olika produkter och om priset för exempelvis en reklampenna börjar att anges vid 2.000 st så är 2.000 st minsta upplaga vi säljer. Tyvärr kan vi inte sälja färre produkter med Er logo än vad som anges som minsta beställning för respektive produkt.

Vad menas med klichékostnad?
När vi trycker er logotype eller text på produkterna måste tryckeriet först skapa en “kliché” eller tryckplåt som används vid tryckningen. Det krävs en kliché/tryckplåt för varje tryckfärg. Klichékostnaden är en engångskostnad då klichén kan användas igen vid framtida order på samma produkt.

Tillkommer moms på priserna?
Ja, 25% moms tillkommer på alla priser.

Vad menas med EPS-fil?
EPS är ett digitalt filformat som är vanliga i trycksammanhang och krävs för att ge ett tryck i hög kvalitet. När en EPS-fil är vektoriserad betyder det att den är uppbyggd av matematiska formler. Detta gör det möjligt att förstora/förminska logotypen utan att kvalitén försämras.
EPS-original skapas i speciella program exempelvis Adobe Illustrator. Du kan inte skapa vektoriserade eps-filer i program som Word, Powerpoint eller Paint. Bilder som visas på hemsidor på internet är inte i EPS-format.

Kan jag själv omvandla min logotype till EPS-format?
För att kunna skapa en logotype i EPS format behövs speciell programvara som exempelvis Adobe Illustartor. En vanlig missuppfattning är att det räcker att placera eller klistra in en vanlig jpg eller gif fil i Adobe Illustrator och sedan spara filen i EPS-format. Filen är då i EPS-format, men innehållet är inte vektoriserat utan fortfarande i punktgrafikformat. För att skapa en vektoriserad EPS-fil måste logotypen ritas om manuellt och sedan sparas om i EPS-format.

Det går inte att omvandla en vanlig bildfil till eps-format bara genom att ändra ändelse i filnamnet från exempelvis logo.jpg till logo.eps. Att bara byta ändelse på filen gör inte att filen blir vektoriserad utan att filen slutar att fungera.

Det är möjligt att skapa en vektoriserad EPS-fil i Adobe Photoshop, men då räcker det inte placera eller klistra in en vanlig jpg eller annan punktgrafikfil och sedan spara i EPS-format. Logotypen måste ritas om manuellt och sedan sparas om i EPS-format.

Hur kontrollerar jag att min fil är i rätt format?
För att kontrollera att EPS-filen är vektoriserad krävs speciell programvara som exempelvis Adobe Illustartor. Om du saknar Adobe Illustartor så kan du maila filen till oss så kan vi kontrollera filen.

Jag kan inte öppna EPS-filen på min dator. Är det något fel på den?
Om du inte har dataprogram för grafisk produktion, exempelvis Adobe Illustrator eller Free Hand, kan du normalt inte öppna eps-filer. De flesta användarna har inte dessa program på sina datorer.

Med största sannolikhet kan vi öppna filen eftersom vi har programmen som krävs. Om vi inte kan öppna logotypen du skickat till oss hör vi av oss.

Vad menas med PMS/Pantone-färg?
För att försäkra oss om att vi trycker er logo i just den färg ni önskar, ber vi er att uppge PMS-nummer för tryckfärgerna. PMS står för Pantone MatchingSystem och är en internationell standard för tryckfärger.
Eftersom det finns många nyanser av exempelvis färgen röd vill vi att ni anger den exakta nyansen genom att ange ett pms-nummer.

Om du är osäker på vilken pms-färg ert tryck ska ha kontakta er reklamavdelning eller reklambyrå. Du kan även fråga tryckeriet som hjälpt er med exempelvis visitkort eller brevpapper.

Om du vill kan vi hjälpa er att välja pms/pantonefärg för er logotype. Vi försöker hitta en färg så nära er ursprungliga färg som möjligt, men vi kan aldrig ge några garantier att färgen stämmer helt överens med den färg ni brukar använda.

Tänk på att viss nyansförändring kan ske vid tryck på vissa material och på färgade underlag.

Vad menas med CMYK/4-färgstryck?
CMYK är en förkortning för de grundfärgerna, cyan, magenta, gul och svart som används vid fyrfärgstryck. Förenklat kan man säga att CMYK/4-färgstryck är ett fototryck och du kan trycka ett motiv med obegränsat antal färger.

Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?
Ja, vi skickar alltid korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen. Tänk på att läsa korrekturet noga. Eventuella fel måste rättas i korrekturet. Leveranstiden räknas alltid från godkänt korrektur.

Om du gör en återkommande/repeat order på samma produkt utan förändring av logotypen skickas normalt inte något korrektur.

Kan jag få se ett provtryck innan produktion?
Vi skickar alltid ett digitalt korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen.

Vi tar normalt inte fram prov på fysisk produkt med logotryck för godkännande innan vi startar produktionen. Om du önskar ett fysiskt provtryck måste du meddela oss i samband med din beställning. Tänk på att en extra kostnad tillkommer för ett fysiskt provtryck samt att leveranstiden förlängs.

Hur gör jag om jag vill ha pris på en större upplaga än vad som anges på hemsidan?
Ring oss på 08-684 195 95 eller maila sales@sibon.se så återkommer vi med en offert.

Erbjuder ni kredit?
Vi tar alltid kreditupplysning på alla nya kunder. Vi gör inte själva någon bedömning av bolaget utan följer den rekommendation som kreditupplysningsföretaget ger oss. Om bolaget är kreditvärdigt sker betalning mot faktura 15 dagar. Om kredit inte medges måste betalning ske innan produktionen inleds.

Hur fungerar Lägsta Pris Garantin?
Sibon Productions strävan är att alltid erbjuda marknadens lägsta priser. Samtliga produkter i vårt sortiment på hemsidan täcks av vår "Lägsta Pris Garanti". Detta betyder att om du hittar samma produkt till ett lägre pris hos någon av våra konkurrenter så kommer vi att erbjuda varan till ett lägre pris.

Villkor för Lägsta Prisgaranti:
Lägst Prisgarantin gäller för identiska varor som erbjuds av svenska företag, via allmänt publicerade priser i webshop eller i tryckt katalog, till lägre pris vid samma kvantitet. Varan måste vara till allmän försäljning och finnas tillgänglig för leverans. Anspråk på pris-nedsättning med hänvisning till Lägsta Pris Garanti skall göras före beställning och styrkas med kopia på erbjudandet. Sibon Production förbehåller sig rätten att när som helst återkalla detta erbjudande.

Erbjuder Sibon Production rabatt till återförsäljare?
Kontakta oss för eventuella möjligheter.  

Kan jag hämta min beställning hos Sibon Production i Stockholm?
Normalt skickas beställda varor direkt till dig från fabrik. Hör av dig om du önskar att hämta produkterna på vårt lager i Stockholm. Beroende på vilken produkt du beställt kan frakt fortfarande tillkomma om produkterna producerats hos extern leverantör och måste skickas till vårt lager i Stockholm. Kontakta oss så berättar vi vilka produkter som kan hämtas i Stockholm utan fraktkostnad.

Kan jag dela upp leveransen på fler olika leveransadresser?
Ja, leveransen kan delas upp på flera leveransadresser, men tänk på att fraktkostnad tillkommer för respektive adress. En kostnad för uppdelning av leveransen kan även tillkomma beroende på vilken produkt ni beställt samt hur många adresser leveransen ska delas upp på. Tänk på att du måste meddela oss i samband med din beställning om du vill att leveransen ska delas upp på flera mottagare.

Kan ni leverera varor till utlandet?
Ja, men kostnad för frakt blir normalt högre vid leverans till utlandet och räkna med att leveransen tar några dagar extra. Om leverans sker utanför EU kan tullkostnad tillkomma för mottagaren. Vi tar inget ansvar för förseningar som beror på förseningar i införtullningsprocessen.

Erbjuder ni returrätt?
Nej, alla varor tillverkas specifikt för respektive kund. Skulle levererade produkter vara felaktiga skall reklamation göras inom fem dagar från mottagande.

Kan jag få se ett prov på produkten innan jag beställer?
Vi skickar gärna prover för påseende om du vill se våra produkter i verkligheten. De flesta proverna är med slumpmässiga logotyper eller blanka/omärkta. Prover med lågt värde behöver normalt inte returneras. Om du vill ha prov på dyrare produkter eller många olika produker ber vi er att returnera proverna inom 7 dagar.

Kan jag beställa produkter utan tryck/blanka produkter?
Ja, vi säljer även produkter utan logomärkning.

Har ni en utställning eller showroom som jag kan besöka och titta på era produkter?
Ja, du kan besöka vårt kontor på Bjursätragatan 64, 124 64 Bandhagen. Ring alltid i förväg och boka in ett möte så att vi vet att en säljare har möjlighet att träffa dig. Vi har inte prover på alla produkter vi säljer på kontoret så kontrollera gärna i förväg med någon av våra säljare om du vill titta på någon specifik produkt.

 
 

Försäljningsvillkor

Här kan du läsa om våra försäljningsvillkor i pdf format.